A corrupción
está á orde do día. ¿Hai hoxe máis corrupción que antes? A
resposta politicamente correcta quere ser moral pero apenas chega a
moralista. Segundo ela, agora hai máis casos de corrupción porque a
humanidade é máis codiciosa e egoísta que nunca. Trátase do mesmo
argumento exposto a conta da crise económica: a culpa é dunha
enorme e inesperada marea de avaricia. Pero esta teoría esgrímese
sen ningunha evidencia e contra toda lóxica. Pretender que o noso
tempo caracterízase por un grao de egoísmo maior ao de calquera
outro momento da historia é tan absurdo como supor que a libido é
hoxe maior que fai cen, mil ou dez mil anos: calquera biólogo poderá
garantir que as pulsións daquela boa xente eran máis ou menos as
mesmas que as nosas.
Pero
hai outra hipótese para explicar tanta corruptela e tanta indecencia
delituosa. Ninguén cuestiona o orzamento de que a corrupción debe
combaterse con maior intervención pública, e con todo é a
intervención pública a que xera maiores oportunidades para a
corrupción. A corrupción-especulación vén ditada pola crecente
intromisión do poder en todas as esferas. Sempre que un concello
teña poder para trazar unha liña no territorio e ditaminar que ao
carón desa liña pódense construír rascaceos e no lado contrari só
cultivar zanahorias, repolos ou cebolas hai e haberá corrupción. E
canto máis engorde a normativa para combater a corrupción maiores
serán as oportunidades para que aumente a súa práctica. En contra
do que manifesta a clase política, en contra do que se escoita desde
toda clase de tribunas, o único medio de acabar coa corrupción
sería, unha vez establecidos os necesarios espazos de interese
xeral, deixar o resto da realidade ao libre arbitrio da xente. Alá
onde as persoas son libres e iguais a corrupción é imposible. E alá
onde o poder concede a un aproveitamento e impón a outro limitacións
a corrupción está servida. Nas relacións contractuais non hai
lugar para a corrupción. Outra cuestión é que nelas hai lugar para
a estafa, pero para combatela si debería estar o poder público,
penalizando o engano entre particulares. Claro que iso esixe un poder
xudicial áxil e efectivo, o cal lévanos ao ámbito sempre
interesante, pero escasamente práctico, da literatura fantástica.
Amparado
por unha interminable cadea de ocorrencias burocráticas, o poder
político seguirá trazando liñas sobre a superficie da terra,
concedendo a algúns privilexios, impondo a outros prohibicións e
aplicando aos máis desgraciados unha brutal expropiación dos seus
bens o quedar afectado para toda a vida. Quen pense que chegará un
día en que esa prescrición xurídico-administrativa non provoque
movementos subterráneos poida que saiba algo de dereito, pero moi
pouco sobre as paixóns que gobernan aos seres humanos, onte, hoxe,
mañá e sempre.
Nos concellos a
crise do ladrillo xa provocou unha diminución drástica nos seus
ingresos pola concesión de licenzas. Agora, ademais, terán que
afrontar os custos da reposición da legalidade urbanística, ben
directamente ou repercutíndoos, alá onde proceda, sobre as empresas
ou particulares que promoveron as vivendas ilegais. Unhas
realizáronse sen licenza, outras recibiron licenzas que contravienen
a lexislación vixente e outras... en fin, desbordan o marco de
actuación dos permisos que recibiron. A reposición da legalidade
pasa a ser en todas elas unha responsabilidade municipal e, aínda
que ninguén adianta cifras, tampouco ninguén dubida de que terá
unha incidencia capital sobre as economías locais afectadas.
Concellos,
promotoras e especuladores de solo alagaron de proxectos urbanísticos
que pasearon polos salóns e escaparates inmobiliarios de todo o
país. Complexos que crecían a base de chalés e adosados e que
cambiaron o rostro dos principais destinos vacacionais españois.
Hoxe xustifícanse na avidez dos investidores nacionais e
estranxeiros, do turismo residencial e do crecemento demográfico,
pero aínda así sobran miles de vivendas. ¿Seica esa demanda era
ficticia? ¿Pensouse nas necesidades dos cidadáns e do territorio?
non, o pensamento dos políticos é enriquecerse canto antes á conta
dos plans xerais.
A corrupción,
en definitiva, afecta a todas as forzas políticas, de forma similar;
pero sobre todo á credibilidade e estabilidade do conxunto do
sistema político democrático que nos demos. Dicía Churchill que o
odio era na política o mesmo que o ácido na química. Entón,
aparentemente, a política era unha dedicación máis caballerosa, e
a capacidade do goberno de asignar e redistribuír recursos era moito
máis pequena. Probablemente hoxe dixese que é a corrupción, e non
o odio, o que pode disolver á sociedade democrática. É necesario,
pois, administrar doses adicionais de antiácidos ao conxunto do
sistema. A fórmula deste particular Alka-Seltzer institucional é,
ademais, ben coñecida: transparencia na xestión e na rendición de
contas; independencia de todos os órganos de control; e ejemplaridad
nas sancións, tanto as penais como as sociais.
Finalmente, son
os "cimentos" que permitiron que os "pelotazos"
multiplíquense alí onde hai un interese económico real en
desenvolver promocións urbanísticas, especialmente no litoral e nas
parroquias que ofrece unha radiografía completa da
corrupción-especulación. Todos os municipios obteñen ingresos
importantes a través dos convenios urbanísticos (acordos entre un
promotor e o Concello nos que o primeiro cede terreo ou paga diñeiro
polo cambio de cualificación dun chan); hai pouca vixilancia sobre
construcións ilegais e desviacións dos proxectos; as sancións
adoitan ser multas, non demolicións; moitos novos partidos creáronse
ao amparo de intereses urbanísticos para chegar aos Concellos e
influír en plans e decisións? «O problema de fondo non está nas
actuacións corruptas de actores individuais, senón na corrupción
institucionalizada vinculada á obtención ilícita de fondos para os
partidos e politicos».
Publicado por Alternativa Veciñal o 27-01-2010
Ningún comentario:
Publicar un comentario