A Constitución española de 1978, no seu artigo 1.3 di: "A forma política do Estado español é a monarquía parlamentaria". Esta podería ser unha afirmación máis ben retórica, formal, que non reflicte a verdadeira realidade das cousas.
A monarquía, en España, é algo simbólica, sen moito contido. Ninguén sabe cal é realmente a función da Coroa como institución; o seu actual titular está revestido persoalmente dunha lexitimidade derivada do seu excepcional protagonismo na instauración da democracia, o que lle dá unha autoridade indiscutida. Pero os seus sucesores non terán ese título e as súas funcións no Estado están difuminadas, son evanescentes, nunha relación de dependencia total do Presidente do Goberno, que se converteu na realidade nunha especie de Xefe de Estado ou "Monarca B". Este tema, a institucionalización e o papel constitucional da Coroa, levaríanos moi lonxe e deixarémolo para outra ocasión, pero é patente a confusión actual respecto ao mesmo.
Pero se a monarquía é máis ben simbólica, o Parlamento é un gran monicreque no que as figuras non teñen outra vida que a que lles dá quen move os fíos, isto é, o partido e o seu "secretariado", encarnado polo portavoz do grupo. Os deputados e senadores en España non teñen voz propia, son deputados silentes, completamente sometidos, subordinados, ao grupo parlamentario, que é o único suxeito que existe. Só así se explica algo verdadeiramente inconcibible nun sistema parlamentario: que quen é hoxe Presidente do Goberno pasase nada menos que catorce ou quince anos no Congreso (desde 1986) sen dicir unha palabra de relevancia (só algunha proposta a favor da minería de León).
A clave do seu ascenso non estivo no seu labor parlamentario, que foi nula, senón no seu éxito no XXXV Congreso do partido, que é onde "faise carreira". Non é de estrañar, tampouco, que unha vez investido do seu cargo dirixísese aos deputados dicíndolles: debedes ser "os ollos, os oídos e o corazón da xente" (non a voz). Os deputados en España son só a voz do partido.
Así pois, a Constitución fala de "monarquía parlamentaria", pero nin unha nin outra son reais. A realidade é que a forma política é o "Estado de partidos". Son eles os que vertebran e monopolizan a política, os que ocupan o Goberno e as institucións, os que ostentan todo o poder, monopolizan a representación do interese público e, como encarnación do mesmo, ocupan todas as institucións, estatais e, ata, sociais. Ocupan os órganos constitucionais: non só o Congreso e o Senado, lóxico corolario do proceso electoral, senón tamén o Tribunal Constitucional, o Consello Xeral do Poder Xudicial, o Tribunal de Contas, o Defensor do Pobo, e ostentan unha influencia notable sobre os tribunais de Xustiza, pondo en cuestión a división de poderes. A Administración Pública é ocupada ata os últimos niveis con centos de "asesores" que desprazan aos funcionarios; os ministerios convertéronse en macrogabinetes do ministro; e a función pública profesional móstrase abatida, foxe da Administración e é substituída por "contratados".
Entidades reguladoras
De xeito especial, hai que destacar, pola importancia da súa función na vida económica, a ocupación que os partidos fan das Entidades Reguladoras, supostamente independentes: o Banco de España, a Comisión Nacional do Mercado de Valores, a Comisión do Mercado das Telecomunicacións, a Comisión Nacional da Competencia, o Consello de Seguridade Nuclear... Todas elas son obxecto de repartición, cando toca a súa renovación, en proporción ás maiorías e minorías dos partidos nas Cámaras. Desta forma, pódese predeterminar, case con seguridade, o aliñamento dos seus membros nas tomas de decisións que estas entidades teñen encomendadas.
A nivel territorial, a mesma dinámica repítese nas Comunidades Autónomas, Deputacións, Cabildos e demais Corporacións Locais, invadidas igualmente polos partidos, sen apenas control xurídico algún. Os Gobernos rexionais crearon os seus propios corpos de funcionarios e órganos consultivos, e nos Concellos e Deputacións borraron do mapa, practicamente, as funcións de garantía e control que desenvolvían antes con eficacia os Secretarios e Interventores de Administración Local, o que en gran parte é a causa desa onda de arbitrismo e corrupción masiva que caracteriza o urbanismo e a contratación pública das Administracións territoriais nos últimos anos.
Xunto á Administración orgánica, o sector público empresarial e institucional é tamén obxecto de ocupación polos partidos.
Neste inclúense os portos e aeroportos, as confederacións hidrográficas, os establecementos sanitarios (xerencia e dirección de hospitais), educativos (Consellos e Institutos de Investigación, Universidades nas que se impuxo o nepotismo ideolóxico-político e a endogamia) e toda clase de empresas públicas (que foron multiplicándose en Comunidades e Concellos, a medida que desaparecían no Estado). Ata entidades de base privada, como as Caixas de Aforro ou as Cámaras de Comercio. Todas son ocupadas polos partidos, que nomean tamén os seus representantes nas axencias de noticias e televisións públicas, nas entidades reitoras do deporte, en fundacións e ONGs, na Cruz Vermella, en museos e bibliotecas, nos Reais Padroados. En fin, todo canto se move na vida social queda baixo a dirección ou mediatización dos partidos políticos. A invasión das institucións "públicas e privadas" é masiva. España é, real e plenamente, un Estado de partidos, non unha monarquía parlamentaria.
A monarquía, en España, é algo simbólica, sen moito contido. Ninguén sabe cal é realmente a función da Coroa como institución; o seu actual titular está revestido persoalmente dunha lexitimidade derivada do seu excepcional protagonismo na instauración da democracia, o que lle dá unha autoridade indiscutida. Pero os seus sucesores non terán ese título e as súas funcións no Estado están difuminadas, son evanescentes, nunha relación de dependencia total do Presidente do Goberno, que se converteu na realidade nunha especie de Xefe de Estado ou "Monarca B". Este tema, a institucionalización e o papel constitucional da Coroa, levaríanos moi lonxe e deixarémolo para outra ocasión, pero é patente a confusión actual respecto ao mesmo.
Pero se a monarquía é máis ben simbólica, o Parlamento é un gran monicreque no que as figuras non teñen outra vida que a que lles dá quen move os fíos, isto é, o partido e o seu "secretariado", encarnado polo portavoz do grupo. Os deputados e senadores en España non teñen voz propia, son deputados silentes, completamente sometidos, subordinados, ao grupo parlamentario, que é o único suxeito que existe. Só así se explica algo verdadeiramente inconcibible nun sistema parlamentario: que quen é hoxe Presidente do Goberno pasase nada menos que catorce ou quince anos no Congreso (desde 1986) sen dicir unha palabra de relevancia (só algunha proposta a favor da minería de León).
A clave do seu ascenso non estivo no seu labor parlamentario, que foi nula, senón no seu éxito no XXXV Congreso do partido, que é onde "faise carreira". Non é de estrañar, tampouco, que unha vez investido do seu cargo dirixísese aos deputados dicíndolles: debedes ser "os ollos, os oídos e o corazón da xente" (non a voz). Os deputados en España son só a voz do partido.
Así pois, a Constitución fala de "monarquía parlamentaria", pero nin unha nin outra son reais. A realidade é que a forma política é o "Estado de partidos". Son eles os que vertebran e monopolizan a política, os que ocupan o Goberno e as institucións, os que ostentan todo o poder, monopolizan a representación do interese público e, como encarnación do mesmo, ocupan todas as institucións, estatais e, ata, sociais. Ocupan os órganos constitucionais: non só o Congreso e o Senado, lóxico corolario do proceso electoral, senón tamén o Tribunal Constitucional, o Consello Xeral do Poder Xudicial, o Tribunal de Contas, o Defensor do Pobo, e ostentan unha influencia notable sobre os tribunais de Xustiza, pondo en cuestión a división de poderes. A Administración Pública é ocupada ata os últimos niveis con centos de "asesores" que desprazan aos funcionarios; os ministerios convertéronse en macrogabinetes do ministro; e a función pública profesional móstrase abatida, foxe da Administración e é substituída por "contratados".
Entidades reguladoras
De xeito especial, hai que destacar, pola importancia da súa función na vida económica, a ocupación que os partidos fan das Entidades Reguladoras, supostamente independentes: o Banco de España, a Comisión Nacional do Mercado de Valores, a Comisión do Mercado das Telecomunicacións, a Comisión Nacional da Competencia, o Consello de Seguridade Nuclear... Todas elas son obxecto de repartición, cando toca a súa renovación, en proporción ás maiorías e minorías dos partidos nas Cámaras. Desta forma, pódese predeterminar, case con seguridade, o aliñamento dos seus membros nas tomas de decisións que estas entidades teñen encomendadas.
A nivel territorial, a mesma dinámica repítese nas Comunidades Autónomas, Deputacións, Cabildos e demais Corporacións Locais, invadidas igualmente polos partidos, sen apenas control xurídico algún. Os Gobernos rexionais crearon os seus propios corpos de funcionarios e órganos consultivos, e nos Concellos e Deputacións borraron do mapa, practicamente, as funcións de garantía e control que desenvolvían antes con eficacia os Secretarios e Interventores de Administración Local, o que en gran parte é a causa desa onda de arbitrismo e corrupción masiva que caracteriza o urbanismo e a contratación pública das Administracións territoriais nos últimos anos.
Xunto á Administración orgánica, o sector público empresarial e institucional é tamén obxecto de ocupación polos partidos.
Neste inclúense os portos e aeroportos, as confederacións hidrográficas, os establecementos sanitarios (xerencia e dirección de hospitais), educativos (Consellos e Institutos de Investigación, Universidades nas que se impuxo o nepotismo ideolóxico-político e a endogamia) e toda clase de empresas públicas (que foron multiplicándose en Comunidades e Concellos, a medida que desaparecían no Estado). Ata entidades de base privada, como as Caixas de Aforro ou as Cámaras de Comercio. Todas son ocupadas polos partidos, que nomean tamén os seus representantes nas axencias de noticias e televisións públicas, nas entidades reitoras do deporte, en fundacións e ONGs, na Cruz Vermella, en museos e bibliotecas, nos Reais Padroados. En fin, todo canto se move na vida social queda baixo a dirección ou mediatización dos partidos políticos. A invasión das institucións "públicas e privadas" é masiva. España é, real e plenamente, un Estado de partidos, non unha monarquía parlamentaria.
6 comentarios:
Se analizamos a Constitución resulta COMO UN LIBRO ......(continúa ao final)
Dereito ao traballo
Dereito a unha vivenda digna
Libertade de expresión e voto de Deputados e Senadores...e así poderíamos seguir por horas
...UN CONTO DE FADAS
España siempre ha sido una monarquia/republica/dictadura bananera.
Es el país de la estupidez infinita y da igual quien gobierne de los 2 grandes, unos son malos y los otros son peores; y cuando se van del gobierno y entran otros, aún la cagan más aunque parecira imposible.
El PSOE destruye cualquier iniciativa de crear riqueza... sólo les falta meter a la carcel a los emprendedores por el grave delito de intentar crear riqueza en este país. Si cogiera un dado y distribuyera los impuestos aleatoriamente la cosa funcionaría mejor. Y finalmente, ya me dirán si es lógico que los ministros no tengan ni conocimientos ni experiencia de la rama de su ministerio… se piensan que somos obejas (y quiza no se equivocan viendo el comportamiento de la mayoría de gente)
El PP se carga las culturas que no sean la “española” (resumiendo, si fuera por ellos en catalunya, euskadi y Galica no se podria hablar más que castellano). Recortes sociales y mafias con sus amiguetes... y viva la especulación.
¿Separacion de poderes? ¿Que es esto? Si legislativo, judicial y ejetuvio son lo mismo, no? incluso los medios de comunicación… los untamos y todo arreglado.
¿La enseñanza? Mejor no hablemos de ella… al final no se aprenderá a leer, escribir, sumar y restar hasta la universidad.
Es triste pero estamos en un bipartidismo lamentable. Hasta que no se hagan las cosas bien seguiré considerando que africa empieza en los pirineos.
Sólo espero que no falte mucho para que se aplique un sistema mediante el que un sistema informatico de inteligencia artificial evalúe propuestas que todo el mundo pueda hacer a través de internet y se apliquen o no en función de si mejoran el sistema actual o no (definiendo mejorar como incrementar el bienestar de todos o algunos humanos sin perjudicar a ningún otro, o mantener el bienestar reduciendo coste ecológico). Así no harían falta políticos, porque desengañémonos. todos meten la pata hasta el fondo.
Habría que preguntarse también, si en España ha habido alguna vez algo que pueda llamarse “Monarquía Parlamentaria”. Quizás la Segunda Transición consiste en el paso de una república bananera disimulada a una república bananera sin disimular.
Y, teniendo en cuenta el régimen en el que vivimos, también habría que preguntarse si el franquismo (aquel malvado y perverso régimen político en el que el paro no existía, una familia se podía comprar un piso con un solo sueldo -y pagarlo en un par de años-, los niños iban a la escuela a aprender, y matar niños era ilegal, entre otras cosas) era tan “autoritario”, después de todo.
Los españoles, a estas alturas, deberíamos tener clarísimo que “democracia” y “urnas” no son sinónimos.
Yo estoy a favor de que el jefe del estado sea el mismo que el jefe de gobierno lo que solo se puede hacer con una republica actualmente.
No hay necesidad de dos figuras.
Y no hay sentido en haber un rey solo para funciones decorativas , que no es un rey de verdad.
Pero tampoco para un presidente de la republica solo decorativo.
En la verdad yo juzgo que la maior víctima de una pseudo-monarquia como las europeias son los propios reys que no pueden dar opiniones que no sean las del primer-ministro (presidente de gobierno en España) en discuros escritos por otros. Y que yo sepa el rey de España no puede ni votar en las elecciones. Y aun tienen que aguantar la prensa. (él y su familia)
Cuanto a ser rico, hay muchos ricos que viven de renta tanto cuanto el rey y no tienen tantos inconvinientes ni la prensa vá tanto atrás de ellos.
Y un sistema con dos poderes como el frances no me parece que fuese bueno para la españa.
El ideal sería una republica parlamentarista (ya que los españoles se dan mejor con el parlamentarismo) en que el primer-ministro (presidente de gobierno) fuese también el jefe de estado.
Y que no tuviese la II republica como modelo y sí se partiese del principio de que esta fue um fracaso por culpa de extremistas tanto de derecha cuanto de izquierda y por alguns problemas en la constituición de la segunda republica y que aquello no se debe repetir. No se debe repetir una constituición anti-clerical y debe permitir que ex-miembros de la familia real puedan candidatar a cargos de gobierno. (Tengo la impresión de que no podían en la segunda republica.).
Está bien. Creo que nuestra generación del yogourth y los kellogs, de barrio sésamo y sensación de vivir, es tan conformista que permite que alcaldes de municipios de menos de 5000 habitantes ganen sueldos de 3000 € al mes; que la banca organice la vida económica de España a sus anchas; que un chaval aspirante a uniersitario haga la selectividad con faltas de ortografía y sobre todo que nos digan que todos los españoles somos iguales ante la Ley cuando uno de estos españoles de forma vitalicia y hereditaria ostenta el cargo supremo del estado sin que el pueblo español haya refrendado ese punto. Sencillamente, esta democracia en la que creemos vivir es una farsa; un montaje para que aquéllos que pertenezcan a la oligarquía dominante sigan ostentando su maravilloso status a costa del sacrificio de millones de españoles cuya vida pasa tranquilamente entre champions league y demás eventos que nos alegran bajo el yugo de la jornada laboral partida.
Por eso soy republicano.
Por eso espero que mis hijos y los vuestros se den cuenta porque el miedo atenaza a nuestra generación complaciente.
Gracias por haber leído hasta aquí y por darme la oportunidad de escribir en vuestro blog.
Saludos.
Evidentemente no somos Francia, donde por cierto fue el primer país en cortar la cabeza a un rey. Tampoco somos Japón, donde la dinastía imperial lleva bastantes siglos ejerciendo la jefatura del estado. Cada país es un mundo, y nosotros somos España. Hay monarquías corruptas y prósperas para sus países pero todas coinciden en algo. Falsean la democracia. Incluída la Española.
Es absolutamente falso que una constitución que proclame la igualdad de los ciudadanos ante la ley y que al mismo tiempo se defina el régimen como monárquico, sea democrática.
Por mucho parlamentarismo, por mucho sistema de partidos, por mucho sufragio universal y estado de derecho y soberanía popular que proclame, en el momento en que se otorgue la jefatura suprema del estado, incluyendo también la de las fuerzas armadas como es en el caso español, a una familia o a un individuo de forma vitalicia y hereditaria, se excluye de la soberanía popular el elemento que precisamente define este concepto. El pueblo puede elegir representantes legislativos, pero ya no es soberano; deja de ser representativo del mismo pueblo. La labor representativa del país la ostenta una casa, una familia, no la elección de un representante popular. Es una democracia disfrazada.
Y en nuestro caso impuesta por un individuo que se alzó en armas contra un gobierno legítimo y que restauró la última dinastía que reinó en España como pudiera haber restaurado cualquier otra o haberse proclamado a sí mismo rey.
Por supuesto que hay repúblicas corruptas, solamente hay que ver a algunos países africanos, pero nadie me puede decir que un régimen monárquico sea democrático por definición porque no lo es. Y en el caso de España no se nos ha consultado. Nos la disfrazaron con partidos políticos legalizados, leyes más o menos progresistas fruto de la evolución política de las sociedades modernas, y descentralización en regiones autónomas.
Puedo entender que en la época de la transición se consensuó este modelo porque el aparato militar franquista dominaba las fuerzas armadas, pero una vez consolidada esta democracia nuestra se debería haber consultado a los españoles sobre el régimen a adoptar. Y eso no se ha hecho.
Es una asignatura pendiente y que mientras no se resuelva seguiremos en permanente transición a la auténtica democracia posible.
FELICITACIONES POR ESTE ARTÍCULO, GRACIAS ALTERNATIVA VECIÑAL
Publicar un comentario